„Terapie dźwiękiem – Efekty pracy”

 

Dźwięki oddziałują na stan emocjonalny poprzez wyciszenie, głęboki relaks, rozluźnienie napięć mięśniowych, poprawiają samopoczucie i działają uspokajająco na umysł.

Brzmienie mis i gonów jest niezwykle bogate, ma szeroki zakres częstotliwości – od infradźwięków, poprzez dźwięki słyszalne, do ultradźwięków. Są one złożone głównie z kilkunastu elementarnych tonów (alikwotów), które nakładając się na siebie, wytwarzają dudnienia różnicowe.
Dudnienia te przebiegają w strefie większości rezonansów mechanicznych naszych narządów oraz na fale mózgowe (fal alfa i theta ). Taka właśnie specyfika fal dźwiękowych ułatwia mózgowi zwolnienie rytmu pracy, synchronizację obu półkul i przejście od stanu beta (aktywności) do stanu alfa (między snem a czuwaniem, w którym umysł się wycisza), a nawet theta (głębokiej medytacji, aż do zaśnięcia).

Ważnymi cechami oddziaływania masażu dźwiękiem są między innymi:

– szybsze osiąganie stanu głębokiego odprężenia,

– dzięki głębokiemu odprężeniu następuje zmniejszenie napięcia oraz usunięcie blokad,

– harmonizowanie organizmu na poziomie komórkowym,

– stymulacje komórek nerwowych poprzez wzmocnienie synaps lub wytworzenie nowych połaczeń.

Synapsa może się rozciągać albo kurczyć i to leży u podstaw procesów nabywania przez nasz mózg wiedzy, pamięci, uczenia się, a także w chorobach np. przy tworzeniu padaczki.

Wiele chorób neurologicznych, psychiatrycznych ma podłoże synaptyczne. U ich źródła leżą właśnie nieprawidłowości w działaniu synaps, a najbardziej jest to wyraźne, gdy chodzi o padaczkę czyli epilepsję. Padaczka jest chorobą plastyczności synaptycznej.

Masaż dźwiękiem pomaga przy dolegliwościach natury fizycznej, psychicznej i umysłowej oraz uwalnia stres i lęk.

Efekty leczenia – nasze doświadczenia w leczeniu dźwiękiem:

Przy pierwszym kontakcie z dźwiękiem pojawiający sie niepokój przed nienzanym bardzo szybko mija a dzieci wykazuja duże zainteresowanie, zaczynają się ze spokojem przysłuchwiać dźwiekom, probują ich „dotykać”.

Przy kolejnych terapiach poddaja się całkowicie oddziaływaniu dźwięków, rekalsują i zasypiaja lub leżą (siedzą) spokojnie wsłuchując sie w wibracje dźwięków.

Dzieci nadpobudliwe ruchowo – przy kolejnych terapiach leżą lub siedzą spokojnie przez cały czas trwania zajęć.

Znane są przypadki wyleczenia osób chorych na padaczkę, które dostały ataku podczas trwania terapii dźwiękiem gdy terapia ta nie została przerwana podczas ataku.

Mateusz– szczególna wrażliwość na każdy dotyk, w trakcie trwania 2 sesji zajęć pozwolił na postwienie misy na dłoni, pozwolił na odczucie drgań grającej misy. Podczas kolejnego spotkania wykazał szczególną radość i zaiteresowanie, zaś na koniec zajęć wykazał wyrażne niezadowolenie że juz sie kończą.

Ula – z wadą słuchu, początkowo wzbraniała sie przed działaniem dźwięku, powoli badała dłońmi wibracje dźwięku, na koniec zajęć odczuwała dźwięk z przyjmnością całym ciałem, po zajęciach okazywała szczególne zaiteresowanie, zadowolenie. Było widać rozluźnienie całego ciała i radość.

Oliwia – nadwrażliwośc na wysokie dźwięki – przez dwie kolejne terapie. Podczas trzeciego spotkania cały zabieg przebiegał w stanie głębokiego relasku i wyciszenia. 

Nadwrażliwość dźwiękowa u dzieci autystycznych zostaje łatwiej odblokowana poprzez użycie instrumentów wytwarzających żywy dźwięk tzn. po zaintonowaniu dźwięk dalej trwa i fala dżwiękowa rozchodzi sie w przestrzeni i przenika przez ciało ludzkie.

Jednym z celów treningu słuchowego jest stabilizacja funkcji przedsionka ucha środkowegoi ułatwienie integracji sensorycznej Jest to pierwszy krok na drodze do odbudowania zdolności komunikacji. Przedsionek ucha ma również wpływ na mowę. Dzieci, które nie mówią, pod wpływem stymulacji przedsionka często zaczynają wydawać dźwięki. 

Ola, córka koleżanki – dziecko autystyczne z padaczkami od 6 miesiaca życia, w trakcie sesji indywidualnej wsłuchując i delektując się dźwiękiem zaczęła prostować ciało – podświadomie nim sterować, rozluźniła zaciśnięte cały czas dłonie, kołysała się i uśmiechała wydając ciche dźwięki zadowolenia, spojrzenie oczu stało się bardziej świadome, obecne.

Piotrek, syn koleżanki – nadpobudliwynastolatek autystyczny, podczas sesji indywidualnej z ogromnym zaciekawieniem wsłuchiwałosie w każdy wybrzmiewany dźwiek poruszając ciałem jakby omijało powstające fale dźwiękowe niczym fale morskie. Natomiast po dłuższym przebywaniu w dźwięku leżał spokojnie i przebywał w lekkim półśnie. Z czasem zaczął porozumiewać się bardziej zrozumiałymi dźwiękami i łatwiej się wyrażać.

Bogdan, ojczym koleżanki – mężczyzna lat 81 po wylewie od 30 lat, wysokie ciśnienie, częściowy niedowład lewej stony ciała – po serii zabiegów masażu misami oraz przebywaniu w dźwiekach gongów została zauważona wyraźna poprawa funkcjonowania mózgu (powrót do rozwiązywania krzyżówek, recytowanie wierszy). Pojawiła się ogólna poprawa kondycji fizycznej i psychicznej: stany depresyjne ustąpiły, nastrój stał się przyjazny, poruszanie się przez część dnia bez pomocy laski i nawet samodzielne spacery, wyraźna poprawa krążenia w kończynach dolnych i górnych, poprawa pracy serca oraz mniejsze wachania ciśnienia.

Podczas terapii grupowych procesy te przebiegają w różnym tempie i zawyczaj wymagają większej ilości czasu.

W przypadku terapii indywidualnych procesy te zachodzą zdecydowanie szybciej.

 

Warszawa, 26.05.2011                                                                                                                                                

 Anna Kamonciak

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s